Ahad, 18 Januari 2009

Perihal Terkenang Air Yang Tiada


090118 05:00


Beberape tahun nan lalu (2005), ketike saye masih di IIUM.. err.. UIA, adelah satu kejadian akan lori mengangkut minyak kelape sawit tergolek di Sungai Pusu akibat tergelincir barangkali -sudah saye lupe. lalu bocorlah tangki, dan minyak menitis ke dalam sungai yang airnye bak dare dipingit tiade pernah dilihat dibuat bekalan sumber air seluruh daerah Gombak yang damai permai itu.

adepun terputuslah bekalan air seluruh Gombak (kecuali beberape tempat) dengan terjadinye pencemaran air yang tibe-tibe ini selame beberape hari di bulan september. lalu disuruh UIA akan para penghuninye pulang ke kampung, dan kami pun tibe-tibe bercuti selame beberape hari. saye mengambil keputusan untuk tidak pulang, kerane rumah saye jauh nun ke selatan semenanjung. untuk pulang hanye semate untuk mandi adelah idea yang tidak praktikal walaupun munasabah. selame beberape hari itulah saye dan rakan-rakan menjadi pengemis air, merempat menagih air untuk mandi, makan minum, dan wudu'. 

saye mandi di pili bombe mahallah* Bilal** blok D tingkat satu. mandi di tandas kuliyyah*** ekonomi, di tandas kuliyyah undang-undang -sambil berjalan-jalan sambil mate mengerling menyengodeng gadis-gadis yang turut menumpang mandi. dan di depan cafe/pejabat mahallah Bilal -sebab diorang letak tangki air syabas kat situ. teringin jugak mandi di masjid, tapi rasenye mesti dah penuh, lalu saye memilih pilihan lain yang tidak popular tapi berkualiti malah selese. 

sampai masuk tv3, perihal UIA tiade air suruh budak-budak balik. popular la sekejap budak-budak yang masuk tv tu. dahla buat interview kat bus stop. ahah hah ha. rasenye ade lagi kat youtube video temuramah tu. pegila carik, tak kuase aku.

entah kenape minggu ini malang yang same menimpe lagi ke atas penduduk Gombak damai permai untuk kali kedue, pun di atas sebab yang same. kali ini pun ade jugak balik kampung untuk mandi. kebetulan yang tidak diduge. bile difikirkan, kelakar jugak. apepun saye berharap minggu depan keadaan sudah sedie elok. sakit tiade air seperti sakit sembelit, kerane tinja kurang air tiade boleh berak walau dipakse, kalau dipakse nanti menjadi buasir. sabarlah rakan-rakan di UIA. 

adelah air itu rezeki langsung dari Tuhan seperti cahaye matahari, tiade boleh ia dibeli dijual.

nota kaki:
* kolej kediaman
** kolej kediaman saye dulu
*** fakulti

3 ulasan:

Nizam Ahmad on 18 Januari 2009 pada 11:54 PG berkata...

ada ke butang favourite? ermm xpe.. kalau suke dtg je baca slalu heheh~

ermmmm junior uia rupanyer.. thnx :)

fauzi on 18 Januari 2009 pada 2:49 PTG berkata...

sangat perit tiada air..lagi-lagi bila mahu buang air besar, mahupun yang kecil.

berita panas di um setakat ni...
http://www.malaysiakini.com/news/96666
kat paper tak keluar berita...kena sekat

alifmimyanun on 27 Januari 2009 pada 4:51 PTG berkata...

nidzam:
eh, macam takde je, eher her herr.

fawzee:
mau gosok gigi pun tak bole.

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template