Jumaat, 23 Januari 2009

Perihal PPSMI Dan Mengajar Anak Memandu

4 ulasan
090123 10:25
Bahawesenye tiadelah salah akan ppsmi itu. ingin mengajar anak-anak matematik dan sains dalam bahase inggeris adelah tujuan yang mulie. memberi anak-anak lebih pilihan di dalam menerime input. yang salah adelah pelaksanaannye yang tergese2 dan tanpe kajian itu. dan niat pelaksanaannye yang lebih bersifat politik.

adepun ppsmi itu tujuannye adelah untuk meningkatkan penguasaan anak-anak dalam bahase inggeris, bukan mahu mengajar matematik mahupun sains. namun ibarat mahukan anak memandu ferrari, lalu kemalangan kerane anak itu tiade ia tahu memandu. memandu kancil pun akan kemalangan lantaran tiada tahu memandu. ape gune mengajar matematik dalam bahase inggeris kirenye tiade tahu bahase inggeris. dengan gurunye yang terkial-kial, dan anak muridnye yang merase sial.

tiade salah akan ppsmi itu, tiade jugak ape-ape yang tidak kene dengan ppsmi itu. tetapi didalam mengejar kemahiran berbahase inggeris, tiadelah perlu akan ppsmi ini. perlunye cume datang bile bahase inggeris itu sudah sedie kuat, dan kerajaan ingin memberi pilihan kepade anak-anak.

lalu ape yang salah? bahase inggeris itulah yang salah. silibusnye, sistemnye, carenye, persekitarannye, pengajarannye. semue salah, salah belake. kerane salah mengajar, anak-anak jadi kalut. ingin mengajar matematik dan sains dalam bahase inggeris? dengan care dan gaye sekarang, tunggulah lagi seribu tahun. ingin anak-anak mahir bahase inggeris dengan ppsmi? tambahlah lagi seribu, tak payah tunggu pun takpe.

sistem pelajaran kite terlalu exam oriented, iaitu public exam, spm, pmr, upsr. budak-budak belajar hanye kerna mahu lulus perikse, tak belajar pun takpe asalkan lulus perikse. kalau mahu merasuah pemerikse supaye memberi markah tinggi pun boleh. ataupun menyuruh pengawas peperiksaan membocorkan soalan. mahu menukar kertas jawapan pun  boleh. semue boleh, asalkan lulus perikse. 

atas sebab inilah, tak semestinye anak-anak yang cemerlang gemilang temberang ketike di sekolah pun turut same cemerlang gemilang temberang ketike di universiti. lalu terhasillah graduan yang tiade kualiti. termasuklah bahase inggerisnye, pun tiade kualiti. temberang saje.

bersambung la pulak...

...

disambung... ahah hah ha

bile sistem pendidikan terlalu exam oriented, make belajarnye anak-anak itu cume untuk lulus perikse. tak belajar pun takpe asalkan lulus perikse. lalu atas sebab inilah, tak semue anak-anak yang cemerlang di sekolah pun turut cemerlang di Universiti yang persekitarannye dan sistemnye lebih pantas, penuh persaingan, cantas mencantas dan baling membaling.

dalam pengamatan saye, silibus bahase inggeris kite tidak bersifat praktikal. maksudnye, bile sudah habis belajar tiade ape yang boleh membantu di dunie luar. kerane ape yang dipelajari hanyelah untuk lulus perikse. markah ujian lisan pun tidak mempengaruhi markah perikse awam.

dan masaalah utame dalam bahase inggeris yang membelenggu pelajar di Malaysia baik di sekolah ataupun pengajian tinggi adelah komunikasi. bile bercakap punya masaalah memberi faham dan bile mendengar pun tiade faham. masaalah kemahiran mendengar dan bercakap dalam bahase inggeris. kemahiran yang tiade penekanan di sekolah. kecuali untuk ujian lisan yang kadang-kadang tak diberi perhatian langsung.

sebab itu apebile anak-anak mengambil perikse Malaysian University English Test, kekantolan banyak berlaku pade kemahiran speaking dan listening. kerane dua kemahiran berbentuk praktikal inilah yang tidak diberi perhatian dan penekanan yang sepenuhnye di sekolah. dan kekantolan ini berlarutan hingge ke peringkat universiti dan seterusnye ke alam pekerjaan. kemahiran yang sepatutnye diajar sedari peringkat awal persekolahan supaye kemahiran didalam berbahase inggeris dapat diasah dengan baik dan sempurne serte menyeluruh.

sistem pendidikan kite tiade perlu diubah dengan mengajar matematik dan sains di dalam bahase inggeris untuk kemahiran berbahase inggeris. namun, subjek bahase inggeris itulah yang perlu dirombak sistemnye. tiade perlu kite merubah ape yang sedie ade, cume memperbaiki ape yang telah sedie ade. ini bukan ibarat tikus membaiki labu, tapi ibarat mengajar anak bermain playstation supaye die mahir komputer. boleh tahan bengong.

sekian terime kaseh.

...
 
cakap pasal exam oriented ni;
saye dulu tak pernah lulus matematik sepanjang tingkatan empat dan lime. lagi sebulan mahu spm saye pulun belajar sebelah cikgu. keputusannye dapatlah b4. mase tingkatan 6 lagilah teruk, tiade subjek pernah saye lulus. saye sibuk dengan aktiviti kokorukulum, bulan 9 2002 saye ke JB bernasyid, bulan 10 ke Kelantan berkawad. bulan 11 barulah saye pulun belajar siap ade jadual itu ini. bulan 12 saye STP. tahun depan 2003 amik keputusan saye dapat 4 prinsipal, hujung bulan 6 masuk universiti. ahah hah ha. sungguh canggih saye belajar saat akhir. dapat masuk u padahal tak pernah lulus perikse ketike di sekolah. bukannye pandai, bernasib baik ajee. jikalau pandai saye dah ade PhD semase berumur 12 tahun, di Oxford. cheh.

Isnin, 19 Januari 2009

Perihal Belalang Gedik Beromance

5 ulasan
090121 13:10

Untuk mengisi mase lapang, saye mengambil gambar. ape gune ade talipon berkemere canggih2 tapi dibuat sms aje.

model gambar:
belalang betine (yang di bawah)
belalang jantan (yang di atas)

jenis kamere:
soni eriksen k800i (berumur setahun lebih)

lokasi:
daun tingkap rumah tradisional

perisian:
adob fotoshop cetak rompak (boikot!)

Ahad, 18 Januari 2009

Perihal Terkenang Air Yang Tiada

3 ulasan
090118 05:00


Beberape tahun nan lalu (2005), ketike saye masih di IIUM.. err.. UIA, adelah satu kejadian akan lori mengangkut minyak kelape sawit tergolek di Sungai Pusu akibat tergelincir barangkali -sudah saye lupe. lalu bocorlah tangki, dan minyak menitis ke dalam sungai yang airnye bak dare dipingit tiade pernah dilihat dibuat bekalan sumber air seluruh daerah Gombak yang damai permai itu.

adepun terputuslah bekalan air seluruh Gombak (kecuali beberape tempat) dengan terjadinye pencemaran air yang tibe-tibe ini selame beberape hari di bulan september. lalu disuruh UIA akan para penghuninye pulang ke kampung, dan kami pun tibe-tibe bercuti selame beberape hari. saye mengambil keputusan untuk tidak pulang, kerane rumah saye jauh nun ke selatan semenanjung. untuk pulang hanye semate untuk mandi adelah idea yang tidak praktikal walaupun munasabah. selame beberape hari itulah saye dan rakan-rakan menjadi pengemis air, merempat menagih air untuk mandi, makan minum, dan wudu'. 

saye mandi di pili bombe mahallah* Bilal** blok D tingkat satu. mandi di tandas kuliyyah*** ekonomi, di tandas kuliyyah undang-undang -sambil berjalan-jalan sambil mate mengerling menyengodeng gadis-gadis yang turut menumpang mandi. dan di depan cafe/pejabat mahallah Bilal -sebab diorang letak tangki air syabas kat situ. teringin jugak mandi di masjid, tapi rasenye mesti dah penuh, lalu saye memilih pilihan lain yang tidak popular tapi berkualiti malah selese. 

sampai masuk tv3, perihal UIA tiade air suruh budak-budak balik. popular la sekejap budak-budak yang masuk tv tu. dahla buat interview kat bus stop. ahah hah ha. rasenye ade lagi kat youtube video temuramah tu. pegila carik, tak kuase aku.

entah kenape minggu ini malang yang same menimpe lagi ke atas penduduk Gombak damai permai untuk kali kedue, pun di atas sebab yang same. kali ini pun ade jugak balik kampung untuk mandi. kebetulan yang tidak diduge. bile difikirkan, kelakar jugak. apepun saye berharap minggu depan keadaan sudah sedie elok. sakit tiade air seperti sakit sembelit, kerane tinja kurang air tiade boleh berak walau dipakse, kalau dipakse nanti menjadi buasir. sabarlah rakan-rakan di UIA. 

adelah air itu rezeki langsung dari Tuhan seperti cahaye matahari, tiade boleh ia dibeli dijual.

nota kaki:
* kolej kediaman
** kolej kediaman saye dulu
*** fakulti

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template