090123 10:25
Bahawesenye tiadelah salah akan ppsmi itu. ingin mengajar anak-anak matematik dan sains dalam bahase inggeris adelah tujuan yang mulie. memberi anak-anak lebih pilihan di dalam menerime input. yang salah adelah pelaksanaannye yang tergese2 dan tanpe kajian itu. dan niat pelaksanaannye yang lebih bersifat politik.
adepun ppsmi itu tujuannye adelah untuk meningkatkan penguasaan anak-anak dalam bahase inggeris, bukan mahu mengajar matematik mahupun sains. namun ibarat mahukan anak memandu ferrari, lalu kemalangan kerane anak itu tiade ia tahu memandu. memandu kancil pun akan kemalangan lantaran tiada tahu memandu. ape gune mengajar matematik dalam bahase inggeris kirenye tiade tahu bahase inggeris. dengan gurunye yang terkial-kial, dan anak muridnye yang merase sial.
tiade salah akan ppsmi itu, tiade jugak ape-ape yang tidak kene dengan ppsmi itu. tetapi didalam mengejar kemahiran berbahase inggeris, tiadelah perlu akan ppsmi ini. perlunye cume datang bile bahase inggeris itu sudah sedie kuat, dan kerajaan ingin memberi pilihan kepade anak-anak.
lalu ape yang salah? bahase inggeris itulah yang salah. silibusnye, sistemnye, carenye, persekitarannye, pengajarannye. semue salah, salah belake. kerane salah mengajar, anak-anak jadi kalut. ingin mengajar matematik dan sains dalam bahase inggeris? dengan care dan gaye sekarang, tunggulah lagi seribu tahun. ingin anak-anak mahir bahase inggeris dengan ppsmi? tambahlah lagi seribu, tak payah tunggu pun takpe.
sistem pelajaran kite terlalu exam oriented, iaitu public exam, spm, pmr, upsr. budak-budak belajar hanye kerna mahu lulus perikse, tak belajar pun takpe asalkan lulus perikse. kalau mahu merasuah pemerikse supaye memberi markah tinggi pun boleh. ataupun menyuruh pengawas peperiksaan membocorkan soalan. mahu menukar kertas jawapan pun boleh. semue boleh, asalkan lulus perikse.
atas sebab inilah, tak semestinye anak-anak yang cemerlang gemilang temberang ketike di sekolah pun turut same cemerlang gemilang temberang ketike di universiti. lalu terhasillah graduan yang tiade kualiti. termasuklah bahase inggerisnye, pun tiade kualiti. temberang saje.
bersambung la pulak...
...
disambung... ahah hah ha
bile sistem pendidikan terlalu exam oriented, make belajarnye anak-anak itu cume untuk lulus perikse. tak belajar pun takpe asalkan lulus perikse. lalu atas sebab inilah, tak semue anak-anak yang cemerlang di sekolah pun turut cemerlang di Universiti yang persekitarannye dan sistemnye lebih pantas, penuh persaingan, cantas mencantas dan baling membaling.
dalam pengamatan saye, silibus bahase inggeris kite tidak bersifat praktikal. maksudnye, bile sudah habis belajar tiade ape yang boleh membantu di dunie luar. kerane ape yang dipelajari hanyelah untuk lulus perikse. markah ujian lisan pun tidak mempengaruhi markah perikse awam.
dan masaalah utame dalam bahase inggeris yang membelenggu pelajar di Malaysia baik di sekolah ataupun pengajian tinggi adelah komunikasi. bile bercakap punya masaalah memberi faham dan bile mendengar pun tiade faham. masaalah kemahiran mendengar dan bercakap dalam bahase inggeris. kemahiran yang tiade penekanan di sekolah. kecuali untuk ujian lisan yang kadang-kadang tak diberi perhatian langsung.
sebab itu apebile anak-anak mengambil perikse Malaysian University English Test, kekantolan banyak berlaku pade kemahiran speaking dan listening. kerane dua kemahiran berbentuk praktikal inilah yang tidak diberi perhatian dan penekanan yang sepenuhnye di sekolah. dan kekantolan ini berlarutan hingge ke peringkat universiti dan seterusnye ke alam pekerjaan. kemahiran yang sepatutnye diajar sedari peringkat awal persekolahan supaye kemahiran didalam berbahase inggeris dapat diasah dengan baik dan sempurne serte menyeluruh.
sistem pendidikan kite tiade perlu diubah dengan mengajar matematik dan sains di dalam bahase inggeris untuk kemahiran berbahase inggeris. namun, subjek bahase inggeris itulah yang perlu dirombak sistemnye. tiade perlu kite merubah ape yang sedie ade, cume memperbaiki ape yang telah sedie ade. ini bukan ibarat tikus membaiki labu, tapi ibarat mengajar anak bermain playstation supaye die mahir komputer. boleh tahan bengong.
sekian terime kaseh.
...
cakap pasal exam oriented ni;
saye dulu tak pernah lulus matematik sepanjang tingkatan empat dan lime. lagi sebulan mahu spm saye pulun belajar sebelah cikgu. keputusannye dapatlah b4. mase tingkatan 6 lagilah teruk, tiade subjek pernah saye lulus. saye sibuk dengan aktiviti kokorukulum, bulan 9 2002 saye ke JB bernasyid, bulan 10 ke Kelantan berkawad. bulan 11 barulah saye pulun belajar siap ade jadual itu ini. bulan 12 saye STP. tahun depan 2003 amik keputusan saye dapat 4 prinsipal, hujung bulan 6 masuk universiti. ahah hah ha. sungguh canggih saye belajar saat akhir. dapat masuk u padahal tak pernah lulus perikse ketike di sekolah. bukannye pandai, bernasib baik ajee. jikalau pandai saye dah ade PhD semase berumur 12 tahun, di Oxford. cheh.