Rabu, 2 Julai 2008

Perihal Ding Dang Dan Ayam


Ding Dang dah naik harge. kalau tak percaye, tengoklah gambar ni.


seingat saye, zaman kecil-kecil dulu, lebih 10 tahun yang lalu, semase warne kulit sedikit sawo tidak secerah sekarang, sewaktu pengertian mandi hanyelah menyimbah badan dengan segayung due air, harge Ding Dang ni cume 50 sen saje. dan biji-biji coklat di dalamnye agak besar jugak. sebesar ibu jari -saye ketike itu- barangkali, saye tidak ingat tapi puas jugaklah dengan 50 sen tu.


sekarang ini dengan 70 sen, dengan biji-biji coklatnye yang lebih kecil, rase tak berbaloi jugak. namun kalau difikir-fikir lagi, lebih dari cukup pulak. dengan 70 sen kite dapat makanan (walaupun mengalas perut pun tak mampu), dan mainan (walaupun senang rosak). kalau ke McDonald, untuk dapat mainan kite perlu beli Happy Meal, dan hargenye sudahlah tentu lebih daripade 70 sen (saye kurang pasti pulak berape sebab tak pernah beli walaupun kadang-kadang mengidam jugak..) tengoklah, yang tak berubah cume design kotaknye..


keadaan sekarang ni memang memeritkan, semue orang tersepit, jangankan kite, pare peniage pun tersepit disepit. kite pembeli merungut harge barang naik, ini kerane kos barang naik, termasuklah modal, kos penghantaran, tarif elektrik. ini tidak termasuk kos pembungkusan bagi kilang-kilang, lesen meniage, sewe tapak bagi peniage gerai, gaji pekerje yang meminte gaji dinaikkan. lalu, untuk memastikan perniagaan terus berjalan, dan untuk menyare hidup sendiri dan keluarge, pare peniage ini menaikkan harge.

bukanlah bermaksud bile harge sesuatu barang itu naik, make peniage meraih keuntungan yang lebih. konsep sebegini tidak lagi boleh diterime pakai untuk waktu ketike ini. diberi contoh, kite menjual seekor ayam pade harge RM 6.70. kite beli daripade pembekal dengan harge RM 6.50. lalu, keuntungan -yang selalunye tidak begitu sesuai dipanggil untung- yang kite dapat adelah 20 sen untuk setiap ekor ayam. sekirenye harge bekalan ayam meningkat kepade RM 6.60 seekor, kite terpakse menaikkan harge kepade RM 6.80 seekor. di sini, jumlah keuntungan yang kite dapat tetap 20 sen untuk setiap ekor ayam.

katekanlah, kite menjual 50 ekor ayam setiap hari, bermakne kos keseluruhan untuk mendapatkan ayam daripade pembekal dengan harge RM 6.60 seekor adelah RM 330 sehari. dan dengan menjual seekor ayam pade harge RM 6.80 seekor kite akan mendapat hasil jualan kasar sebanyak RM 340 dan untung bersih sebanyak RM 10. apekah RM 10 itu jumlah yang besar?. apekah dapat membeli sebungkus beras 10kg dengan RM 10 ?

bagi peniage kecil-kecilan, mereke terpakse menjual pade harge yang lebih tinggi untuk mendapat pulangan yang lebih. ini bermaksud mereke harus menebalkan telinge mendengar rungutan pembeli yang kurang senang dengan harge yang lebih mahal. bagi peniage yang punye modal lebih, mereke terpakse menjual lebih banyak ayam. menjual lebih banyak ayam lebih banyak risikonye. ini kerane tak semue ayam-ayam itu akan dibeli orang. dan untuk memastikan ayam itu sentiase elok dan tahan, kite terpakse mengeluarkan duit untuk perkare sampingan seperti ais dan kotak gabus. kotak gabus tahan beberape bulan sebelum diselaputi lumut, dan akan tahan untuk lebih lame jikalau dibersihkan dan dijage. tetapi tidak ais, ais akan mencair untuk satu jangkewaktu tertentu. ini bermaksud kite terpakse sentiase menggantikan ais setiap kali ie cair. bermakne kite terpakse membeli lebih ais setiap kali simpanan kite habis. dengan kate lain, modal akan meningkat. sebungkus ais seberat 10kg hargenye RM 3. lebih banyak ayam yang perlu disimpan perlu lebih banyak ais.

begitulah peniage ayam tiap-tiap hari. untungnye tidak boleh dipanggil untung. lagi-lagi harge ayam sekarang ini dipantau Kementerian Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Penggune. kalau naik 10 sen nanti kene saman. silap haribulan ayam-ayam kene site, lesen berniage ditarik. apekah peniage-peniage ini diberi bantuan kewangan ? setahu saye tidak. harge jualan ayam dipantau, tapi harge bekalan ayam tidak dipantau. kan bodoh.

p/s: harge modal seekor ayam yang saye gunekan di atas tadi cume agak-agakan saje. tidaklah saye tahu berape harge bekalan ayam seekor, kerane kite menjual ayam dengan kadar berat, bukan kuantiti. mungkin dalam RM 6.00 sekilo. di Mersing ni, pade waktu sekarang harge ayam yang paling murah adelah RM 6.50 sekilo. di kampung saye Sri Pantai ni ade dijual RM 6.70 sekilo, ade yang RM 6.80 sekilo. macam mane tempat awak ?

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

enche amin,

anda sudah berumur 25 thn, tapi anda maseh membeli ding dang?

hahaha kantoiiii

-tanpa name

poji on 8 Julai 2008 1:18 PG berkata...

ding dang...
alternatif untuk kami yang mahukan mainan, tetapi dalam harga yg murah dulu.

semua naik harga dah
duduk kat kl ni mencekik
tuang minyak motor pun dekat rm10
kereta lagi teruk

gaji tak naik pun.

alifmimyanun on 8 Julai 2008 11:08 PG berkata...

tanpe name (kononlah)
sudah lame tidak membeli ding dang.
rase rindu sambil living my childhood memories again.

poji
itulah namenye inflasi.
duit makin kecil nilainye.
tapi makin susah nak dapat.

krakenxv on 9 Julai 2008 10:34 PG berkata...

Ketika 18 tahun yg lalu...ding dang hanya 30sen sekotak...bermakna peningkatan 125% dalam jangkamasa 18 tahun...jadi...boleh anggar 18 tahun dari sekarang yakni tahun 2026...harga pasaran ding dang mungkin berkos rm1.40, hahaha

Tanpa Nama berkata...

enche amin,

bukankah anda sendiri pernah berkata kita dah tue? yang lepas tu lepaslah...ekekekeke

saye tertanye2, mainan ape yang anda dapat selepas membeli ding dang tu?

-tanpa name

sHibI on 10 Julai 2008 4:25 PTG berkata...

saye suke makan ding dang ketika kecil..

panjang ngat entry ko..aku ambil mase 2 hari baru abis bace..hahahah

alifmimyanun on 11 Julai 2008 8:20 PTG berkata...

Krakenxv
iyeke ?! whui !
tapi saye harap gaji sudah rm 50000 ketike itu.

Tanpe Name
menjadi tue bukan bermaksud melupekan kenangan manis. cheh.

kan dah letak gambar, tak nampak?
dapat kerete f1.

Shiby
saye pun suke. *wink.

takpe, nak amik mase seminggu pun takpe. sebab saye jarang post entry baru.

Goldman on 16 Februari 2010 3:41 PTG berkata...

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Terima kasih.

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template