Isnin, 21 Julai 2008

Perihal Pokok Sukun Dan Lebah


Di sebelah rumah saye ini -betul-betul sebelah rumah- wujudlah sepohon pokok sukun. pokok ini berbuah sepanjang tahun kerane sukun bukanlah buah bermusim seperti rambutan, durian dan ciku, apetah lagi manggis, tetapi seperti pisang, belimbing, cempedak dan nangke jugaklah ia. buah sukun ini tidaklah semanis buah-buahan lain, bahkan tidak boleh dimakan begitu sahaje melainkan dimasak akan ia itu. same ade dimasak lemak, digoreng, atau dimasak lemak.. err..

buah sukun ini, gugurnye di waktu mude, diwaktu masih lagi hijau kehijauan. bukanlah seperti durian yang gugur di waktu masak, apetah lagi seperti jering yang tidakkan gugur -sampai keringlah kau kat situ. lalu, jikalau ade anak-anak yang mati di usie mude, bolehlah disamekan seperti buah sukun.

"anak si faizal tu mude-mude dah meninggal ye,"

"ha ah, kesian, macam buah sukun..."


di rumah saye ini, oleh kerane banyaknye buah sukun yang gugur saban hari, make tidaklah kami menang tangan menangani buah sukun yang ade saje jatuh saban hari. kadang-kadang tak sempat makan sudah busuk. selalunye begitulah. jadik makanan ayam.

buah sukun ini popular digoreng, kemudian dimakan bersame sambal kicap. bagi pembace yang tidak mengenal ape itu sambal kicap, di bawah ade disediekan resepinye.

yang pelik, tupai tidak menjamah buahnye, tapi dahan dan rantingnye. seringkali saye melihat tupai menjamu kulit pokok sukun, tapi tak pernah pulak saye nampak tupai menebuk buah sukun. lebih kurang macam sayelah, saye bukanlah peminat buah sukun, tapi saye tak makan ranting, dahannye mahupun batangnye.

ade satu lagi jenis pokok yang kurang lebih serupe tapi tak same dengan pokok sukun ini, iaitu pokok terap. pokok ini jarang berbuah, dan kalau berbuah pun buahnye tidak bole dimakan. sepanjang hayat saye, hanye due kali saje saye melihat buah terap. kate orang, buahnye bole dibuat ubat, tapi itu kate oranglah, dibuat ubat ape bukanlah dalam pengetahuan saye.

yang disebelah kanan tu daun pokok sukun.
yang di sebelah kiri pulak daun pokok terap.

seingat saye, dulu saye belajar tentang jenis-jenis daun ketike di sekolah, daun hujung berbelah seperti daun pucuk ubi, dan tidak berbelah seperti daun pokok manggis dan nangke. sekarang sudah lupe istilah dalam sainsnye.

ha nampak tak?

beberape bulan yang lepas, pokok sukun di halaman rumah saye ini disinggahi segerombolan lebah. entah datang dari mane. dari Iran barangkali. semenjak pokok sukun ini disinggah lebah, emak saye menjadi lebih berhati-hati untuk keluar rumah, tapi serase saye, tidaklah lebah-lebah ini mengganggu. sedangkan dulu lebah bersarang di dapur rumah pun emak saye boleh relaks. setakat bersarang atas pokok apelah sangat.

kadang-kadang di waktu malam lebah-lebah ini masuk ke rumah mengejar cahaye lampu. tak lame kemudian keluar semule.

dah takde

tetapi beberape -lebih kurang due- minggu yang lepas, lebah-lebah itu sudah pergi meninggalkan sarang.



saye agak pelik dan ta'jub dengan jadual penghijrahan lebah. apekah begini cepat, atau ade satu tempoh waktu tertentu berjadual yang diikuti mereke ? di dalam al Quran, lebah adelah haiwan yang menerime perintah Tuhan secare langsung. sebegini istimewenye lebah. asalkan aku tak disengat sudahlah.

Resipi Sambal Kicap -versi alifmimyanun:
bahan-bahannye:
lade kecik (cili padi) secukup rase
kicap manis secukup rase
lesung batu

mule-mule tumbuk lade kecik dengan lesung batu hingge hancur -atau separe hancur, terpulang pade citerase.
kemudian letakkan di dalam mangkuk, dan campurkan dengan kicap manis tadi.
biarkan semalaman untuk hasil yang lebih sedap, ini kerane manis kicap dan pedas lade tadi akan berasimilasi.


sedikit tambahan untuk resepi sambal kecap itu...

Resipi Sambal Kecap -versi Nur Fauzi Bassar:

sebagai tambahan, boleh disertakan sekali bawang putih@garlic semasa lada dihancurkan.

petua lain (didapati daripada seorang makcik jawe yg tinggal di Layang-layang)....goreng dahulu cili padi, bawang putih dan bawang merah. selepas itu ditumbuk hancur dan campur dgn kicap manis.

sekian.

p/s: kali ini kite belajar botani.

3 ulasan:

Nur Fauzi Bin Bassar on 22 Julai 2008 1:15 PG berkata...

sedikit tambahan untuk resepi sambal kecap itu...

sebagai tambahan, boleh disertakan sekali bawang putih@garlic semasa lada dihancurkan.

petua lain (didapati daripada seorang makcik jawe yg tinggal di Layang-layang)....goreng dahulu cili padi, bawang putih dan bawang merah. selepas itu ditumbuk hancur dan campur dgn kicap manis.

sekian.

ain fadzal on 22 Julai 2008 9:07 PG berkata...

poji nye ngan aku sama resepi.

eheh~

weh,

lebah tu tak tinggalkan madu ke?

alifmimyanun on 25 Julai 2008 4:14 PG berkata...

NFB3
ya, itu pun canggeh, akan di update.

ain
ade rasenye, tapi nak manjat pokok tu satu keje pulak.

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template