Sabtu, 2 Jun 2007

Sudirman Melukis Komik


Tempoh hari, minggu lepas, hari Isnen. saye bercuti untuk bermalas2 dan berlepak2 walaupun tujuan sebenar saye adelah untuk membazirkan mase di cyber cafe. tapi saye singgah sebentar di kedai buku ataupun lebih sesuai digelar kedai majalah -jangan tak tau, tulah satu2nye kedai majalah yang bukak 24 jam yang saye pernah jumpe, 24 jam beb, jual majalah je- , dan saye beli majalah ni.
Sejarah Awal Sudirman

komik yang dilukis sendiri oleh Allahyarham, menceritakan sebahagian daripade kesah hidupnye semenjak lahir hingge tahun 1972.

sementare menunggu bank bukak, saye pun duduk atas bangku dekat dengan bas stand lame bandar mersing sambil menyelak helaian demi helaian komik Sudirman ni, lalu air mate saye bergenang. kalau tak kerane kat sebelah saye tu ade sorang pakcik, mungkin saye akan menangis di pagi hari isnen yang redup. mungkin saye yang terlalu sensitif, atau mungkin komik Sudirman ini terlalu sedih.

komik ini saye sifatkan sebagai tempat Sudirman meluahkan perasaan, perasaan rindunye pade zaman kecil, pade ibunye. antare muke surat yang menyentuh hati saye adelah ini.

hati saye bagai disiat2. Sudirman ketike itu terlalu kecil untuk memahami konsep kematian. sebenarnye ade banyak lagi babak kehidupan Sudir yang saye tidak pernah sangke berlaku terhadapnye. komik ini tidak sedih memanjang jalan ceritenye, ade jugak saat2 yang kelakar.

tak saye sangke, lukisan Sudir sangat menyerupai gaye lukisan kartunis Lat, tak hairanlah di muka surat awal komik ni ade dinyatekan oleh Sidur yang die menjadikan Dato' Lat sebagai inspirasi, tapi saye merasekan Sudir meniru Lat. tak kesahlah, ceritenye sudah bagus -walaupun tergantung tanpa penamat yang baik- ape peduli dengan lukisan.

minat membace komik ? saye cadangkan komik cetakan semule ini sebagai koleksi saudare saudari sekalian. saye sarankan awak bace sorang2. ( ^ - ^ )

2 ulasan:

sYAfA on 7 Jun 2007 9:12 PG berkata...

saye sarankan awak bace sorang2. ( ^ - ^ )

hih..hih..hih..

Tanpa Nama berkata...

best kalau ada orang tolong masukkan isi kandungan buku tu.. biar satu malayasia boleh baca.. saya nak sangat baca tapi x jumpe buku tu

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template