Isnin, 9 Julai 2007

Internet, Ferrero Rocher, Kuih Getas.....


Ape yang menariknye tentang bercuti ni iyelah... saye ade capaian ke internet secare tidak terhad.. make, saye ingin mengepost lagi entry untuk minggu ini.

beberape minggu yang lepas, mungkin minggu lepas punye minggu lepas, ade seorang akak datang ke kedai mencari coklat ferrero rocher,

tetapi malangnye kami tidak menjual coklat ini. "eee susahnye nak carik kat siniii.." katenye..
saye merasekan kakak itu mengidam, kerane perutnye sudah kembung... mengandung barangkali.

ahh.. ferrero rocher, saye sudah lupe bile kali terakhir saye menikmati coklat ini.

.....

berjauhan dari kampung membuatkan saye teringat2 kueh tradisional. mak saye selalu masak kueh yang mudah2 untuk sarapan, macam jemput2 pisang.

lalu, saye ingin berkongsi resepi kueh getas, kalau tak tau kueh getas ni kueh apekebende, bermaksud awak bukan orang jawe. takpe, saye phaham, sedangkan saye yang jawe ni pun tak tau namenye, cume tau makan je.
ape2pun, nilah resepinye.

Bahan-bahan:
1 paket tepung pulut
1 biji kelapa parut putih
1 sudu teh garam
air suam secukupnya untuk menguli
minyak yang banyak untuk menggoreng
gula serbuk

Cara-cara:
1. Campurkan tepung pulut, kelapa parut dan garam. Gaul rata.
2. Tuangkan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh yang lembut.
3. Ambil sedikit doh dan bentukan bujur dan leperkan.
4. Goreng dengan minyak yang banyak dengan api yang perlahan.
5. Apabila warna kuning-kekuningan, angkat dan gaulkan dengan gula serbuk.
6. Boleh juga disiram dengan air gula semasa panas. Lebih enak kalau menggunakan gula serbuk.

*tepung pulut dan kelapa parut tu agak2 je.. jangan banyak sangat nanti keras bila dah goreng.

terime kaseh pade hikari biru .

esok saye nak post lagi.

4 ulasan:

Alex Lacey on 11 Julai 2007 9:50 PG berkata...

kue getas ni yg macam donat panjang tapi keras tu ker?

bipeds earthdweller on 11 Julai 2007 8:18 PTG berkata...

alexi

bukanlah, kueh getas ni tak panjang, tapi sederhane.

kuehnye leper, tapi nipis, lebih kurang nipisnye murtabak.

pastu liat, sebab pakai tepung beras.

xara on 13 Julai 2007 7:43 PTG berkata...

saya tau kueh itu.. oo.. namanya kuih getas..hehehe

Jujubes on 18 Julai 2007 3:43 PTG berkata...

Argh mengapa perlu disebut ferrero rocher!!!

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template