Ahad, 16 November 2008

Perihal Isu-isu Semasa di Melaysia Kita Dulu Kini Selamanya Cemerlang Gemilang Temberang



heh he.

Elaun guru Kafa dan SRA naik mulai Januari depan:
ujar saye;
hallamak beb, lambat dah beb, patutnye dari dulu, at least dari bulan 3 ituhari you know. Pinang buat lagi awal you knoww.

Umno Baling memperuntukkan Ar Em 18 ribbu untuk diagih-agihkan kepade 90 pelajar cemerlang daerah itu dalam bentuk Skim Simpanan Pendidikan Nasional:
ujar saye;
inilah namenye politik wang, hah hah ha. tapi dalam SSPN tuu, boleh tahan kreatif.

Hanya seorang wakil BN hadir mesyuarat tubuh kaukus yang diselaras ahli Parlimen pembangkang iaitu Nazri Aziz:
ujar saye;
baguslah Nazri Aziz datang, itulah namenye menyokong, itulah namenye integriti. tapi yang lain tu takut agaknye nak datang, tak pun diorang boikot. almaklumlah, pembangkang asyik boikot sidang Parlimen.
ni kire counter attack lah. tapi saye rase diorang takut tuu. tapi kalau datang mesti diorang tidur. tapi kalau tak datang pun bagus, menyebuk je. tapi kalau datang pun ape salahnye. tapi saye pun tak tau ape itukah kaukus. apekah kaukus ?

Harge minyak untuk kenderaan mungkin turun lagi menjadikan Ar Em 2 ringgit:
ujar saye;
kan dah leceh, ni dah berape kali turun setiap kali mesti ade sidang akhbar. kan bazir mase tu. turun terus jadik seringgit kan senang.
pastu lagi bising-bising suruh orang turun harge, hallamak beb, yang kau dulu naik melambung punye susah nak turun semule orang bising pun kau buat senang lenang, ini orang lewat-lewatan turun harge janganlah kau cerewet.

Sya Ru Khann dapat anugerah dato' kurniaan Yang Dipertua Melake:
ujar saye;
baguslah, die dah promosi Melake di luar negare, die tak promosi Melaysia. kite sebagai orang Melaysia akur dengan kehendak orang Melake.
alaa, yang dulu laki si Michelle Yeoh tu dapat Datuk takde pulak kau bisiing. tak ingat ?!. hmph, memang dasar orang Melaysia kaki hindustaanehi.
tapi saye hairan lah, kenape kumpulan nasyid Raihan tak dapat datuk. padahal diorang dah promosi Melaysia satu dunia tuu. Russia, Canada, Afrika, Indonesia, Eropah. cakap, mane lagi tempat diorang tak pergi.
kutub utare selatan je diorang tak pergi. CT Nurhalija tu pergi Royal Albert Hall ajee.

Pengkid difatwakan haromm:
ujar saye;
hallamakk, bende-bende alah macam ni pun nak difatwa-fatwakan. dalam hadith kan dah ade, terang lagi bersuluh. fatwakan bende-bende yang belum ade lagi dalam Quran hadith laa.
macam, ape hukum meroboh rumah orang yang didakwa tidak berpenghuni tetapi sebenarnye berpenghuni sejak 20 tahun yang lalu -contoh, rumah-rumah di Kampung Plentong kene kelentong.
fatwakanlah hukum suami isteri berjoget untuk dilihat-lihat orang seterusnye dipilih yang mane lagi canggeh jogetnye melalui sms.
fatwa untuk hukum membayar zakat pendapatan dengan pekerjaan sebagai penyanyi memakai seksi tidak menutup aurat.
fatwa mengeluarkan duit atau sebarang jenis hadiah semacam kain pelekat untuk meraih pengundi.
fatwa untuk amanah saham bumiputera apekah ade riba atau ade sikit unsur riba atau tiade langsung.
fatwa untuk ptptn yang disyaki ade unsur riba kerane mengenekan caj servis sebanyak 1%, seterusnye menjadikan pare penghutang tak sedar diri semakin culas membayar hutang.
fatwa untuk fiesta karnival jom heboh yang punya konsert pade hari penutup tapi memberi dan meluaskan peluang perniagaan kepade penyewe gerai sepanjang hari karnival dibuke.
fatwa untuk majalah-majalah hiburan picisan gosip-gosip liaran semacam Mangga yang punya gambar luar baekk punye sopan tapi isi gambar buka-bukaan dalam korang renang la pulak apekah menyumbang kepade pembangunan sumber manusie atau tidak.
fatwa untuk hukum menjual minuman atau makanan yang sudah dibacekan doa atau ayat al-Quran.
fatwa untuk banyak lagi laa bende lain.

Obama, Barack, menang jadik presiden US untuk pengal baru sebermule tahun depan:
ujar saye;
eh.. ni kan dah cerite aritu. lagipun ni bukan isu semase negare kite.

Abby sudah tiade selere same itu Norman:
ujar saye; dah jadik drama holliwood la pulak masuk frontpage. selamatkanlah rumah tanggemu untuk anak-anak. tetapi Norman, kau kejam -memetik kate-kate mr. opaque..

CT Nurhalija memakai tudung semenjak pulang dari Mekah:
ujar saye;
dol la ngkau, tu bukan tudung.

Inche' alifmimyanun chintanye bertepuk sebelah tangan:
ujar saye;
hek hellehh, ni bukan isu semasee !

...

entah kenape baru-baru ini saye menjadi begitu prihatin tentang hal ehwal semase. dan entah sejak bile pulak blog ini menjadi blog politik isu-isu semase. kemungkinan sejak bulan 3 tempoh hari.
saye senang menulis cerite-cerite sebegini, kerane dapatlah saye lari sekejap daripade kisah hidup saye sendiri dan dapat berfikir tentang perkare-perkare lain yang lebih santai.
tapi saye sedari ade pembace yang kurang minat dengan perkare-perkare sebegini. mungkin terlalu berat untuk mereke pikul terlalu kasar untuk mereke telan.
namun bukanlah saye ini menganalisis, tetapi mengulas, dan dengan gaye yang ringan serte berlelucu dan berlelawak kebodoh-bodohan.

tapi, entahlah.

mungkin saye perlu kurang-kurangkan bercerite hal ehwal semase. lagipun saye baru-baru ini kurang punye kesempatan membace surat khabar, dan untuk bercerite tentang hal ehwal semase awak perlu banyak membace taw.
membace surat khabar arus perdana yang penuh auta, membace surat khabar alternatif yang selalunye emotif.
membace supaye fakta-fakta yang awak utarekan itu tepat. kalaupun tidak tepat, akan kedengaran tepat. kalau kurang tepat, itu lagi bagus daripade tidak tepat langsung.
dan seterusnye menarik pembace untuk membace blog awak.

lalu, apekah saye akan menulis lagi perihal isu-isu semase ?
ye, saye akan menulis lagi, kerane saye seronok menyindir-nyindir dan bersifat sarkastik di dalam penulisan -tapi silelah mengambil perhatian, tidaklah saye ini bersifat sedemikian rupe di alam sebenar, kerane saye ini lemah lembut lagi bersopan santun.

4 ulasan:

Chika Chika on 16 November 2008 5:52 PTG berkata...

okek sudah baca semua tulisan anda. semua isi sangat dipersetujui. lagi2 tang fatwa pengkid tu.

errr.
kita ni blogger pon patut dapat Datuk juga. Sebab siang malam upload gambar2 keindahan negara malaysia ini. Satu dunia boleh akses.

tak lama lagi, semua dapat Datuk.

sueLoveArt on 17 November 2008 9:01 PTG berkata...

betul juga kata chika tu, kakSue setuju.kita pun patut dapat datuk la camtu..ehe

cikAmin, bertepuk sebelah tangan? hmmm...benda ni bila dipikir pikirkan memang akan buat kita sakit dan sediiih...mengharap pada manusia mmg akan buat kita kecewa...

Ee on 19 November 2008 12:31 PG berkata...

ok je kau tulis camni, biase aa kalau agak sarkastik... tapi boleh dipikir2kan pe.

alifmimyanun on 23 November 2008 6:09 PG berkata...

Chika singla not availablela:
betul tu. wah hah ha.

thue:
people always make thing complicated.

E E:
tenki yuu

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template