Rabu, 26 November 2008

Perihal Punctured Heart




atau dalam Bahase Melayunye; Hati Yang Pancit.

Hatimmanusieeitu,nkurangelebihmserupepjugakumacamhtayar. hatihmanusieiibaratdraje,ubadanpumpame rakyat.mjikalauebagusmrajenye,amakenbaguslahgrakyatnye. jikalauptayarapancit,ytakabergeraklahhlori, sengetlah lori -tapi kalau hati sakit, kepale pulak yang senget. baik hatimu, baiklah lakumu. hitam hatimu, make ngokngeklah pekertimu.


Adepun haruslah hati itu baik-baik senantiase keadaannye jasmani mahupun rohani. hati yang sakit tiada ia mampu berkhidmat. orang yang patah hatinye selalu merase putus harapan. orang yang remuk hatinye merase esok sudah tiade. orang yang gelap hatinye merase Tuhan tidak menyayangi. orang yang sakit hatinye tiada kuat ia untuk hidup lame.

Diberi akan Tuhan kepade kite manusie hati untuk merase, untuk menimbang, untuk melihat segale yang tersirat, untuk mendengar segale yang tiade kedengaran, dan untuk menyeimbangi akal fikiran. tindakan berlandaskan perasaan cume adelah bodoh, dan tindakan berdasarkan akal cume adelah zalim.
kerane setiap tindakan kite semestinye perlu berlandaskan kepade keduenye yang saling menyeimbangi dan tiade terlebih melebihi antare satu same lain agar ape yang dilakukan nanti tiade melampau, tiade emosional, dan tiade kejam. tiade menjadi gile, tiade tertekan, tiade terdesak, tiade dibenci orang, tiade menjadi seperti Pak Lah.

hati dan akal itulah yang membezekan antare kite manusie dengan haiwan. dan pabile hilang nilai keduenye atau salah satu pade seseorang itu lantaran tiade digunekan lalu menjadilah akan die manusie yang kehilangan nilai manusienye.

tapi, tidak seperti tayar yang boleh diganti-ganti, tiadalah hati kite itu boleh diganti-ganti. lainlah kalau sakit sampai kene buang hatinye. itupun kene bedah dulu.

oh ye, saye dah ambik IC baru saye beberape bulan lalu semase puase -beberape hari sebelum saye diserang demam. saye rase menyesal bercelak pade hari mengambil gambar. hati saye pancit melihat IC baru saye..

tontonlah video ini, nescaye hati awak kan menjadi pancit.

3 ulasan:

sueLoveArt on 28 November 2008 12:17 PTG berkata...

mood terharu tiba tiba 'terpotong' dek iklan paNTENE..kacau je...tapi, sblm kuar perkataan pantene tu orang dah mmg puji dalam hati dah rambut amoi tu cantek..cantek kan? (aha, macam terpengaruh plak dgn iklan tu)

alifmimyanun on 5 Disember 2008 4:19 PTG berkata...

memang cantik pun.

sumi on 29 Januari 2009 7:44 PTG berkata...

laa...iklan pantene ke?

mula2 da feeling abih bila tgk..menghayati mesej tersurat & tersirat..style cam Yasmin Ahmad..tp bile pengakhirannya kuar plak perkataan 'PANTENE'..trus rase hampeh..hehe

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template