Selasa, 9 Oktober 2007

puase dah nak habis


Saye memang terase rugi, bile dihujung2 ramadhan ini baru saye punye mase untuk menulis.
sedangkan saye punye sebulan untuk berborak tentang bulan puase. tapi takpelah, tahun depan jikalau Insyaallah saye maseh berumur panjang, saye akan menulis lagi tentang bulan puase dan kenangan-kenangan saye di bulan puase tahun-tahun sebelumnye.

sabtu lepas saye ke masjid al-ghufran ttdi, memang setiap hujung minggu sepanjang ramadhan ini saye kesane, sepupu saye suke bubur lambuk situ. lagipun, makan di situ agak mewah sediket -dan yang penting, free-, almaklumlah, makanan disitu ditaje, rm 2000 ntuk satu hari punye berbuke termasuk sahur oleh penderme-derme yang bermurah hati berkongsi rezeki.

letak gambar...

bubur lambuk dan air teh

kuih-kuih

ini juadah buke puase saje, bukan makan malam.

semalam pun saye kesane, kali ini, lagi mewah dengan lauk-pauk yang bermacam antarenye daging masak lade hitam -betul ke macam ni sebutannye ?-, ketam masak lemak, kambing masak kari, ayam goreng,dan salad. dan saye tak punye perut yang besar untuk dimuatkan semue ini. ape apelah.

saye lihat sekarang, memang dah banyak masjid-masjid menghidangkan juadah berbuke puase. boleh dikatekan ini adelah satu trend ataupun kemestian. 10 tahun yang lepas, tak semue masjid buat begini, ade yang ade, ade yang tidak. sekarang ni, surau pun sediekan juadah berbuke.

saye tak biase berbuke dengan nasi, dengan kate lain makanan yang berat-berat. selalunye dengan air milo atau kopi atau teh panas suam dan kurme saje, kadang-kadang telan siket roti, kuih ataupun makanan yang ringkas sekadar mengalas perut. jikalau saye terus menelan nasi, kemungkinan saye akan muntah ketike rukuk solat maghrib atau perut masuk angin. kalau ingin ditelan pun, saye akan makan perlahan-lahan. kunyah sampai hancur. seperti yang saye katekan tadi, perut saye tidaklah sebesar mane.

apepun, sempene aidilfitri yang dah dekat ni, saye ucapkan selamat hari raye aidilfitri, minta maafkan segale salah silap percakapan saye kalau ade yang berkechil hati, sakit hati, dan kecewe. lagi selamat menghabiskan puase, selamat menggantikan puase, selamat mandi sunat pagi hari raye, kite ketemu lagi selepas raye. ta taaaa !!!


illustrasi sumbangan zharif zakaria

2 ulasan:

kraken on 18 Oktober 2007 4:38 PTG berkata...

alahai kesiannya...macam kesempitan hidup bunyinya...kalau rasa takde duit langsung nak makan...itu lah penakrifan dari org luar menjengah dari luaran.

alifmimyanun on 22 Oktober 2007 10:44 PG berkata...

cek kraken
kesempitan hidup ?
lebih kurang la, takla sempit sangat.
tapi sempit jugakla, ( * . * )

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template