Khamis, 11 September 2008

Perihal Songkok Tiga Suku dan Memasak...


... dadih... err kite cerite pasal masak dadih dululah ye.

Ye, malam tadi sedikit kelewatan akan saye ini berinternet. ini kerane ade sedikit sibuk dengan memasak. bukanlah saye memasak akan ikan kerapu tiga rasa masam masin manis atau tomyam campur tak-payah-letak-serai-letak-kiub-aje, akan tetapi memasak dadih jugaklah saye ini seadenye.

perise mangge, tapi takde rase mangge langsung. rase manis saje. rasenye saye perlu beli serbuk dadih jename lain... dengan 1 liter air kurang lebih, boleh buat 5 mangkuk ini:


closeup siket..


bukankah menyelerekan? lihatlah reflection cahaya dari tingkap yang jatuh ke atas dadih itu. apekah awak tercium bau dadih perise mangge yang baru keluar dari peti sejuk ? apekah awak terase ingin berbuke sekarang jugak ? wah hah ha !

sanggup saye bersumpah mubahalah untuk berpegang kepade kenyataan: ini adelah percubaan memasak dadih buat pertame kali yang berjaye... yes...

saye ade hirup sedikit untuk sahur pagi tadi. ye, sahur pagi tadi, bukan tadi. dan sebagai projek seterusnye, saye ingin buat dadih perise pisang letak kiub pisang yang dipotong sendirik siket pulak. mule-mule, kenelah carik serbuk dadih perise pisang dulu. tapi, ade tak serbuk dadih perise pisang ? saye tak pernah jumpe lah...

sedikit nota untuk teman seberblog si chika chika chik; maaflah ye, bukan awak saje yang memasak dadih di bulan puase. lalu, marilah kite semue memasak dadih di waktu malam bulan puase sebelum sahur.

...

lihat



songkok baru untuk beraye. tingginye empat inchi, bersaiz 22 tige suku (22 3/4). saye membeli ini bukanlah semate-mate untuk beraye namun kerane bernostalgia jugak. sudah agak lame tidak saye bersongkok, terakhir kali dulu adelah ketike di zaman tingkatan enam dulu. dan yang dipakai ketike bertingkatan enam itu pun bukanlah songkok saye, pinjam saje, yang kemudiannye dipinjam orang lain lalu hilang tidak diganti buat bodoh.

dan sesungguhnye akan saye kelihatan lebih menarik tertarik da bomb dengan songkok ini di hare raye kelak. dapatkah awak bayangkan? ... takpe, tak payahlahh.

saye ingin membeli samping songket berwarne hitam pulak. berbaju melayu di hari raye tanpe samping bagaikan kanak-kanak pergi bersunat beramai-ramai di waktu cuti sekolah. dan saye telahpun bersunat belasan tahun dahulu.

akhirul kalam, selamat berbuke dadih.

8 ulasan:

Princess Liyana on 13 September 2008 10:09 PTG berkata...

huhu..salam ramadhan...

wah2..bestnye masak dadih..:)
smoga trus rajn unutk memasak!

alifmimyanun on 14 September 2008 1:53 PG berkata...

masak bende-bende yang mudah memang senang..
macam masak air...

ain fadzal on 16 September 2008 12:00 PTG berkata...

sedap ke dadih?

Nur Fauzi Bin Bassar on 16 September 2008 2:35 PTG berkata...

sedap la kalau suka..
kalau tak suka, adi la tak sedap

Princess Liyana on 17 September 2008 5:07 PG berkata...

ha ha ha...

air memang senang masak..mesti expert kan msk air?hik2..

alifmimyanun on 17 September 2008 12:30 PTG berkata...

ain:
sedaapp, lagi-lagi yang dibuat sendirik.

fauzee:
betull.

pu3 lee ya na:
hi hih hi hi,
yee, saye memang expert masak air.
pakai water heater tekan suis je.

chika chika on 18 September 2008 9:13 PTG berkata...

hahaha.
nak lawan?
dadih sapa lagi best?
(dadih chika ada dadah)

alifmimyanun on 18 September 2008 11:51 PTG berkata...

chikki:
lawan ?
lawan ke battle ?
one way or another it's still takde maknenye.

dadih awak ngelat, ade dadah..

...

wallpaper gadis cantik
(=U v U= )
th_black-and-white-wallpaper.jpg th_gloomy-girl-wallpaper.jpg th_in-green-wallpaper.jpg
 

Ranjau Sepanjang Jalan Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template